Voor ICT-bedrijven die samen sterker willen worden  

Wil jij als ICT-bedrijf, groot of klein, partner worden van Connect, hét partnerprogramma van Signet en Breedband? Dat kan! Eind 2020 zijn Signet en Breedband samengegaan. Ze hebben daarmee ook de handen ineengeslagen voor het Partnerprogramma. Signet werkt al jaren op deze basis samen met partners. En Breedband vanaf nu ook! En daar mag je écht iets verwachten, zoals een groter bereik, marktkansen en een aantrekkelijke samenwerking en condities. Kortom: we gaan elkáár versterken.  

Hoe is het Partnerprogramma ontstaan? 

Danny vertelt: “In 2005 zei een partner tegen ons: ‘Ik heb een verbinding van jullie, maar dat is misschien ook iets voor onze klanten. Hebben jullie een partnermodel?’ Dat hadden we helaas niet. We ontwikkelden daarom het Reseller Programma, de voorloper van het huidige Partnerprogramma. Onze klanten verkochten verbindingen aan hun klanten en zij kregen van ons een fee. Er kwamen steeds meer partners bij. Daardoor was er meer nodig om de samenwerking met partners beter vorm te geven binnen het programma. Dat werd het Partnerprogramma. We creëerden nieuwe voorwaarden door het programma uit te breiden met features waar je als partner écht iets aan hebt. 2019 was het overgangsjaar, in 2020 begon het goed te lopen.” Vanaf nu profiteren ook de klanten van Breedband van het Partnerprogramma, met Koen en Danny als Partner Managers. 

Wat houdt het Partnerprogramma precies in? 

Koen: “Binnen het Partnerprogramma zijn er twee Partnerprofielen: Business Partner en Solution Partner. Zowel Business Partners als Solutions Partners hebben een eigen partnerportal, partnercommissie en 24/7 support. Ben je Business Partner, dan factureren wij rechtstreeks naar de klant. We staan ook naast de partner met raad en daad. Ben je Solution Partner, dan koop je bij ons in en krijg je een vaste kickback-premie van ons. Je factureert zelf naar de klant. Je kunt de klant een totaaloplossing bieden en kunt dus marge berekenen. Bij beide profielen ontvangt de partner een partnerpremie.” 

“De persoonlijke benadering en ondersteuning is de sleutel tot gezamenlijk succes”

door Danny Swarts, Partnermanager

De sleutel tot gezamenlijk succes 

Wat de partnerprogramma’s bijzonder maakt, is verkoop- en marketingondersteuning, de kennisdeling én Dedicated Partnermanagement. Danny heeft daar al wat ervaring mee: “We geven regelmatig product- en verkooptrainingen en kennissessies over interessante onderwerpen, zoals zakelijk glasvezel, Mobiele Back-up en de toekomst van 5G. Omdat het Partnerprogramma groeit, kunnen we steeds meer gerichte trainingen aanbieden en spitsen we de kennissessies gerichter toe op specifieke groepen van partners. Het Dedicated Partnermanagement houdt in dat wij als Partner Managers nauw contact houden met iedere partner, via regelmatige updates en persoonlijk, op maat per partner, afhankelijk van de behoefte. Samen bekijken we hoe we elkaar commercieel kunnen versterken. Die persoonlijke benadering en ondersteuning is de sleutel tot gezamenlijk succes.”  

Hoe werkt de online omgeving? 

Danny: “Elke partner heeft zijn eigen online portal. Met daarin een overzicht van de klanten: contactgegevens, facturaties en statistieken over onder meer bandbreedte, gebruik en dataverkeer. De partner ziet in één oogopslag wie zijn klanten zijn en welke diensten zij afnemen. In de toekomst kan de partner gemakkelijk een nieuwe klant aanbrengen en een dienst aanvragen, een bestaande dienst van haar klant wijzigen of opzeggen en het delivery-proces volgen. De partner kan straks contact hebben via de chat, supportvragen stellen via de online omgeving en de hoogte van de kick-back premie inzien. 

Wat onderscheidt het partnerprogramma van de concurrentie? 

Danny: “Veel partnerprogramma’s zijn vooral in het belang van de organisatie zelf. Je krijgt de inlog van een portal en verder moet je het zelf doen. Daarvan wordt de partner niet veel beter. Wij doen het daarom anders. Met ons partnerprogramma werken we écht samen met de partner. We moeten er allebei beter van worden. Dat lukt alleen met een persoonlijke benadering en een nauwe samenwerking. Partners mogen daarom verwachten dat wij als Partner Managers hen echt goed ondersteunen. We blijven in gesprek, luisteren en zoeken samen naar mogelijkheden. Ons Partnerprogramma is dus vooral een kader waarbinnen we de samenwerking aangaan. We rekenen een partner niet strikt af op targets, maar we blijven in gesprek met de individuele partners, geven advies en zoeken samen naar mogelijkheden. We zijn gelijkwaardige partners. Natuurlijk hebben we omzetdoelen, maar de samenwerking staat centraal. We blijven het programma ook ontwikkelen. Je moet daarbij denken aan kennisdeling en samenwerking tussen partners en aan uitbreiding van het portfolio met diensten van andere bedrijven die, net als Signet en Breedband, vallen onder team.blue. 

“Connect is voor ieder ICT-bedrijf – groot en klein – dat goede connectiviteit wil leveren aan zijn klanten.”

door Koen Godschalk, Partnermanager

Voor wie is het Partnerprogramma interessant? 

Koen: “Voor ieder ICT-bedrijf – groot en klein – dat goede connectiviteit wil leveren aan zijn klanten. Van een kleiner bedrijf dat een netwerk kan beheren voor een klant tot grotere partners die eigen cloudoplossingen hebben of volledige datacenters beheren. Ga je vooral voor goedkoop, dan zijn wij niet meteen een match. Je kiest voor ons als je gaat voor de beste oplossing voor de klant, de persoonlijke aanpak van de leveranciers belangrijk vindt en toegevoegde waarde wilt van een echte partner.

Wat levert het programma de klant op? 

“Wij zijn die gelijkwaardige partner die naast je staat en je ondersteunt richting de klant, ook als het een complexe vraag is. We schuiven aan bij klantgesprekken. Omdat we carrieronafhankelijk zijn, leveren we internet over allerlei glasvezelnetwerken. Dat biedt kansen op vendor locking: de situatie waarbij je een totaaloplossing mag leveren dat de klant niet snel bij je weggaat. Als partner krijg je ook veel meer grip op de situatie bij de klant. Als iets niet draait, dan staan wij voor hem klaar. Andersom krijgen wij ook vragen van klanten die beter passen bij een partner dan bij ons. We kijken dan onder meer naar de geografische ligging, het specialisme en de cultuur van de partner. Het kan dus ook leads opleveren vanuit ons.”  

“We zoeken proactieve samenwerkingspartners, die ons aanbod onderdeel willen laten maken van hun totaaloplossing richting de klant. Het doel? Elkaar versterken!”

door Koen Godschalk, Partnermanager

Wat zijn de voordelen voor Signet/Breedband? 

“Onze partners zijn de ogen en oren in de markt. We blijven goed op de hoogte van wat er gaande is op het gebied van digitale infrastructuur en ICT-dienstverlening en de trends daarin. Als we onze Partners goed in hun kracht zetten, wordt ons bereik groter en andersom. Dat is in het voordeel van Signet/Breedband, maar ook de Partner profiteert daar weer van. We worden samen sterker. Een ander voordeel is dat de Partner meestal het eerste aanspreekpunt is voor support. Dus als het goed is, krijgen wij daardoor minder supportvragen. Dat is ook één van de redenen waarom wij die kickback premie kunnen geven. Niet alleen aan de voorkant, met sales, maar ook in de support kunnen wij besparen.” 

Wat staat er de komende jaren op de agenda? 

Danny: “Ten eerste: meer partners aantrekken. Want samen kunnen we verder groeien en kunnen we onze partners nog beter faciliteren en ondersteunen. Verder gaan we het partnerprogramma de komende tijd verrijken met onder meer trainingen en webinars. Hiervoor geldt helemaal: hoe meer partners, hoe specifieker we aan kennisdeling kunnen doen. Denk daarbij aan sessies over VoiP en Hosted telefonie voor partners die veel met telefonie doen. En aan specifieke sessies voor partners die vooral actief zijn met cloudoplossingen. Zoals gezegd is de partnerportal nog volop in ontwikkeling om nog beter aan de wensen en verwachtingen te kunnen voldoen. Ook zijn we bezig om het bestelproces verder te digitaliseren, waardoor de customer journey voor de partner verder verbetert.”  

Wat zouden jullie tegen nieuwe partners willen zeggen? 

Koen: “Heb je interesse? Neem zeker contact op. Laten we gewoon eens vrijblijvend praten over elkaars verwachtingen en de mogelijkheden van samenwerking. Het partnerprogramma is laagdrempelig. Dus ook als je besluit je handtekening te zetten, dan is de samenwerking niet meteen in beton gegoten. Het gaat ons allereerst om een goede samenwerking. En daar blijven we samen aan werken. We staan voor je klaar.”  

Neem contact met ons op!