1. Kost het aansluiten veel tijd?

“Kies je voor glasvezel, dan spreekt onze aannemer SPIE in een half uur met je door waar de kabel moet komen en wanneer toegang tot jouw locatie en ICT-omgeving nodig is. Daarna gaat de aannemer aan de slag om je aan te sluiten. Hoe lang dat duurt is verschillend. Ligt onze kabel voor de deur, dan is het in een maand voor elkaar. Moeten we nieuwe kabels graven, dan is er een vergunning nodig die vaak wat meer tijd kost. Er kunnen ook situationele omstandigheden zijn, zoals vervuilde grond of een sloot op het graaftraject. Maar, gemiddeld sluiten we je binnen 10 tot 12 weken aan.”

2. Zorgt het voor veel overlast?

“Tijdens het aansluitproces houden we je per e-mail en telefonisch op de hoogte van wat er gaat gebeuren en wat je kunt verwachten. In overleg plannen we de graafwerkzaamheden in. Onze aannemer is meestal een paar dagen aan het werk: graven, kabel(s) leggen en afmonteren. Je merkt hier ongeveer één dag wat van: het terrein moet een stukje open, de kabel door het pand en de monteur moet in de patchkast zijn. We beperken de overlast natuurlijk zoveel mogelijk. Heb je een winkelpand, dan zorgen we dat de ingang vrij en toegankelijk blijft. Moet bijvoorbeeld de oprit in tact blijven voor aan- en afrijdend vrachtverkeer, dan werken we in fases.”

3. Is het veel papier- en regelwerk?

“Wil je over op internet via glasvezel van Breedband, dan zeg je zelf je huidige contract op. De meeste internetproviders hanteren een maandelijkse opzegtermijn. Lees je huidige contract altijd goed door! Zit je voor bepaalde tijd aan je contract vast, dan denken we graag mee hoe we je toch kunnen aansluiten zonder dat je voor dubbele kosten komt te staan. Wat betreft de samenwerking met Breedband; wij maken een helder contract op dat we telefonisch of op locatie met je doornemen. De ondertekening van het contract en de bevestiging verlopen digitaal.”

 4. Kom ik zonder internet te zitten?

Wanneer de kabel is ingegraven, aangesloten op de patchkast en door onze engineers is geactiveerd, leveren wij de verbinding op. Wanneer je ‘oude’ internetverbinding nog in stand is, heb je bij het aansluiten tijdelijk twee verbindingen. Je komt dus niet zonder internet te zitten. Na onze oplevering neemt jouw ICT’er de Breedband-verbinding in gebruik. We zien dat onze klanten meestal voor een geleidelijke overgang kiezen en het uitschakelen van het eigen netwerk vaak in pauzes of buiten werktijden doen. Zo komen ze niet zonder internet te zitten en ervaren ze zo min mogelijk hinder.”

5. Is glasvezel veel duurder?

“In de meeste gevallen is internet via glasvezel wat duurder dan een ADSL-verbinding, maar in verhouding krijg je dan ook veel meer internetsnelheid en -stabiliteit. Een ander voordeel van glasvezel is, wanneer je voornemens bent om het netwerk uit te breiden, je geen hoge aansluitkosten hoeft te betalen. Onze accountmanagers maken natuurlijk graag een aantrekkelijke passende aanbieding. Je sluit gemiddeld een contract af voor drie jaar. Afhankelijk van de bandbreedte kun je aan 200 tot 400 euro per maand denken, met een betaling per kwartaal.”

6. Waarom voor internet via het glasvezelnetwerk van Breedband kiezen?

“Er is geen reden om niet voor glasvezel te kiezen! Het gebruik van data en clouddiensten neemt in rap tempo toe. Internet via glasvezel is de toekomst. Grote providers zijn vaak duur, onpersoonlijk en minder snel. De visie van Breedband is dat we ons werk snel, goed en leuk doen! We sluiten je graag aan op ons eigen glasvezelnetwerk en houden jouw verbinding goed in de gaten. Nog voordat je het soms zelf weet, signaleren wij knelpunten. Je kunt ons ook altijd zelf bellen; geen keuzemenu’s of wachtrijen, je krijgt altijd een deskundige medewerker te spreken.”

7. Hoe zit het met storingen en onderhoud?

“Wij hanteren in principe een SLA van 99,99 procent, maar storingen zijn helaas niet helemaal te voorkomen. Gemiddeld twee keer per jaar voeren we onderhoud uit aan ons glasvezelnetwerk, maar daar merk je niet altijd wat van. Op veel plaatsen in Nederland staat apparatuur van ons, zoals routers, waarmee we ons onderhoud opvangen. Onderhoud van ons glasvezelnetwerk voeren we bovendien vooral buiten kantoortijden uit en kondigen we ruim twee weken van te voren aan.”