Telecombedrijf Speakup vertrouwt feilloos op het netwerk van Breedband

Speakup en Breedband ‘gaan way back’. Vanaf vrijwel het begin draaien Speakup’s telecommunicatiediensten op het netwerk van Breedband. De technische bedrijven zijn in de tijd met elkaar meegegroeid. Inmiddels hebben ze een gezamenlijk klantenportfolio. Florian Overkamp, oprichter van Speakup, zegt: “Breedband is een goede no-nonsense club die slimme dingen doet. Ze draaien je geen poot uit, maar zetten een fantastische oplossing voor je neer. Dát is de reden waarom we al jaren samenwerken.”

Florian gaat terug naar de start van Speakup in 2003. “Ik stond aan begin van datacenter Virtu (nu Equinix). Op een gegeven moment realiseerde ik mij: we hebben een datacenter en een glasvezelinfrastructuur, daar moeten we ook meer toepassingen op draaien! Ik was al geïnteresseerd in telefonie en op dat moment lagen er mooie kansen in de markt. We hebben toen een telefooncentrale naar het datacenter gebracht en zijn gestart met VoIP bellen als techniek. Dat was het begin van het digitaliseren van een telecominfrastructuur op een breedbandnetwerk.”

Dezelfde klanten in de pipeline

Het hosten van Speakup’s dienstverlening verliep via het netwerk van Virtu, maar daar groeiden ze op een gegeven moment uit. “We hadden meer ruimte nodig en ontsloten een datacenter in Amsterdam. We wilden echter niet te veel centraliseren. Met regionale datacenters spreid je je risico’s op een goede manier uit. Dave, die ik vanuit Virtu al goed kende, was toentertijd met zijn bedrijf bezig klanten via glasvezel aan te sluiten op een datacenter in Arnhem. Dat was aanleiding om met Speakup ook daar naartoe te gaan. Het bleek dat we toen al dezelfde klanten in de pipeline hadden”, legt Florian uit.

Laagdrempelig contact en goede service

Ruim 15 jaar later werkt Speakup voor uitgebreid klantenportfolio; van franchiseketens en advocatenkantoren tot woningbouwcorporaties en gemeenten. Florian licht toe: “Klanten van Speakup willen simpelweg gehoord worden. Bij de gevestigde orde kunnen ze daar vaak niet voor terecht. In dat opzicht lijken we veel op Breedband. Klanten kiezen voor onze bedrijven omdat ze kunnen rekenen op goede service en persoonlijk contact. Daarnaast leveren we kwalitatief goede diensten. Ook aan elkaars klanten. Verbindingsvraagstukken van onze klanten beleggen we veelal bij Breedband en andersom bieden zij onze telecomdiensten aan bij hun klanten. Dit doen we niet sec als resellers, we voegen altijd meerwaarde toe: onze kennis, ervaring en tools.” 

“Breedband staart zich niet blind op de commercie.
Ze bouwen voort op hun kernwaarden, ze doen waarvoor ze staan.”

door Florian Overkamp – oprichter SpeakUp

Motor waarop de telefonie draait

Voor de kwaliteit van VoIP en andere digitale telecomdiensten is het essentieel dat bandbreedte beschikbaar en stabiel is. Speakup heeft een eigen infrastructuur tussen Enschede en Hengelo, maar voor de hele ring door Nederland vertrouwt Speakup feilloos op de redundante glasvezelverbindingen van Breedband. Florian zegt: “We zijn geen pakketjesschuivers die data van A naar B brengen. Die data hebben betekenis: het is een gesprek tussen mensen.” Marcel van der Logt, accountmanager van Breedband, vult aan: “We realiseren ons dat de impact van onze dienstverlening groot is; ons netwerk is als het ware de motor waarop de telefonie draait. Dagelijks puzzelen we hoe we met ons netwerk oplossingen kunnen bieden waar Speakup het meeste baat bij heeft. Zowel bij Speakup als bij Breedband is op dat gebied veel kennis in huis. De techneuten alsook de commercie onderhouden nauw contact en bewegen zoveel mogelijk met elkaar mee om een oplossing te creëren die maximaal werkt voor de gezamenlijke eindgebruikers.”

Flexibiliteit, daadkracht en samenwerking

Gaat het dan met de verbindingen nooit mis? Florian reageert: “Techniek gaat altijd een keer stuk, al is het ‘maar’ een graafmachine die door een glasvezel gaat. We brengen altijd in kaart wat de scenario’s zijn en hoe die voorkomen kunnen worden, en wanneer het tóch gebeurt, welke maatregelen nodig zijn. Van tijd tot tijd gaat het een keer mis. Een klant die onbereikbaar wordt staat dan te stuiteren. In het geval van een calamiteit kunnen we altijd een beroep doen op de flexibiliteit, daadkracht en samenwerking tussen Speakup en Breedband. We realiseren samen conform plan zo snel mogelijk een fall back, zoals het uitwijken naar mobiele infrastructuur, herroutatie of back-up lijnen.”

Gemeenschappelijke waarden

Behalve een enorme gunfactor ligt er volgens Florian meer ten grondslag aan de samenwerking tussen de bedrijven. “We hebben gemeenschappelijke waarden, zoals het leveren van kwalitatief goede dienstverlening, het ontzorgen van de klant en het willen én kunnen doorgronden van de eindgebruiker. “Breedband heeft een attitude die je lang niet bij alle marktpartijen ziet. Veel leveranciers zijn gedreven door de noodzaak van snel scoren. We zitten niet te wachten op die cowboypraktijken of partijen die eenheidsworstdiensten leveren. Breedband denkt door en kiest altijd voor de inhoud. Ze bouwen met ons mee aan oplossingen voor de lange termijn. Het is heel prettig om zo’n fijne club in de buurt te hebben.”

“Mooi in onze samenwerking is de openheid en transparantie. Met wederzijds vertrouwen geven we elkaar feedback. Zo blijven we ons verbeteren.”

Innovatie en ontwikkeling

Op het gebied van telecomdiensten en datagebruik blijft de markt groeien. Breedband en Speakup nemen de tijd en ruimte voor innovatie en ontwikkeling. Het afgelopen jaar investeerde Speakup in een upgrade van het netwerk: routers en switches werden vervangen en de ring door Nederland werd naar 10Gbit gebracht. Breedband regelde de verbindingen voor Speakup, zodat zij zich kunnen blijven richten op hun core business. Florian ziet meer mooie toekomstkansen: “Omdat Breedband het netwerk blijft uitbreiden kunnen we samen meer bedrijven op bedrijventerreinen aansluiten. Met het gezamenlijk portfolio kunnen we op het gebied van telefonie en internet nieuwe en bredere diensten aanbieden. Voorlopig blijven we dus lekker samenwerken.”

Meer weten over Speakup: www.speakup.nl

End of story!

Lees ons volgende klantverhaal

Continuïteit en zekerheid met eigen WAN-omgeving voor autobedrijf ZIJM

Liza Zeilstra Marketing Manager
Lees dit klantverhaal