Continuïteit en zekerheid met eigen WAN-omgeving voor autobedrijf Zijm

David Hesseling, systeem- en netwerkbeheerder van autobedrijf Zijm, zag de automotive-sector op het gebied van digitalisering en connectiviteit veranderen. “Door technologische ontwikkelingen kunnen we niet meer zonder een betrouwbare internetverbinding en dito netwerk. Geen verbinding? Van showroom tot werkplaats: niemand kan verder”, aldus David. Zijm koos voor zekerheid en continuïteit en liet door Breedband een eigen WAN-omgeving en firewall inrichten. Ook nam Breedband deze WAN-omgeving in beheer met 24/7 monitoring.

“Toen ik 20 jaar geleden bij Zijm ging werken hadden we zelfs nog geen website. Nu ziet de wereld er heel anders uit. We werken met VoIP, tablets, laptops, wifi, alarm- en camerasystemen over IP, car sales tools en car configurators”, zegt David. Van receptie tot verkoop en van werkplaats tot administratie; iedere werknemer van Zijm is online. “We gaan er naartoe dat iedere monteur een eigen laptop heeft. Deze worden gebruikt om auto’s uit te lezen en zo juiste diagnoses te stellen. Ook worden onderhoudslijsten ingevuld, terugroepacties gecheckt, werktijden geklokt en via het magazijn online bestellingen gedaan. Een monteur is bijna een halve IT’er aan het worden”, zegt David.

Foto’s, filmpjes en meer

David gaat verder: “Komt er een klant bij de receptie, dan wordt zijn afspraak in een digitaal planningssysteem gecheckt. Bij Audi werken ze al met een key reader. Ze scannen de sleutel en op beeld verschijnen klantgegevens, onderhoudshistorie en autogegevens. We gaan er nu ook naar toe dat als men in de werkplaats een kostbare reparatie constateert, dat ter overleg foto’s en filmpjes worden gestuurd zodat de klant kan meekijken. Verkopers maken met selfiesticks filmpjes om de ins & outs van auto’s laten te zien voor klanten die bijvoorbeeld niet even langs kunnen komen. Binnenkort wordt de showroom in Duiven verbouwd. Centraal in de ruimte komt een zitje waar verkopers met een car configurator op een groot tv-scherm samen met de klant de nieuwe auto samenstelt.”

“Er gaat geen auto of bedrijfswagen de showroom uit zonder dat deze op de digitale snelweg is geweest.”

door David Hesseling, systeem- en netwerkbeheerder bij autobedrijf Zijm

Frustraties en brandjes blussen

De zeven vestigingen van Zijm moeten dus altijd 100% op een snel en stabiel netwerk kunnen vertrouwen. Maar dat was tot voor kort helaas niet altijd het geval. Knelpunten in de IT ontstonden vooral toen Zijm in 2016 haar werkgebied uitbreidde richting Nijmegen. David licht toe: “Er kwamen twee vestigingen en 100 collega’s bij. Toen waren er ineens 250 werkplekken in beheer. Het IT-bedrijf waarmee werd gewerkt bewoog onvoldoende met ons mee. Het liep gewoon niet lekker en we stonden zelf te weinig aan het roer. Ondanks een compleet vernieuwd netwerk, waren bleven we brandjes blussen. De ene keer werkte de wifi niet, dan lag het netwerk eruit of blokkeerde de firewall de mogelijkheid tot thuiswerken. Deze optelsom was voor ons reden om het over een andere boeg te gooien.”

Eigen WAN-omgeving voor Zijm

“Breedband is een partij waarmee we al werken. Op een aantal vestigingen nemen we hun internetverbinding af. Na de uitbreiding van Zijm is besloten alle vestigingen op glasvezel aan te sluiten”, zegt David. In de gesprekken wordt bovendien snel duidelijk dat Breedband meer voor Zijm kan betekenen ten aanzien van de professionalisering van het netwerk. Vorig jaar migreerde Breedband voor alle Zijm-vestigingen de losse internetverbindingen naar een eigen WAN-omgeving met firewall. De monitoring en het beheer van het externe netwerk en apparatuur worden ook aan Breedband uitbesteed. “Er is nu één centraal en stabiel netwerk en dat schept overzicht. Geen tunnelverbinding meer van vestiging naar vestiging, maar alles is op één plek in de cloud geregeld.”

Slechts een paar minuten downtime

De migratie van de vestigingen is door Breedband ontworpen en voorbereid. Vooral de verbinding met de importeur, Ponnet, waarmee het hoofdsysteem van Zijm verbinding maakt mocht er absoluut niet uitklappen. Volgens David ligt het bedrijf plat zonder dit systeem. “De ervaringen met de omzetting naar de nieuwe omgeving zijn gelukkig positief geweest. We hebben eerst de Zijm-vestiging in Arnhem-Zuid als proeflocatie gemigreerd en gedurende twee weken laten lopen. Daarna waren de andere vestigingen aan de beurt. We hebben telkens maar slechts een paar minuten downtime gehad. De engineer van Breedband kwam in de pauze het netwerk omprikken en in de avonduren en weekenden zijn ook lijnen omgezet. Vrijwel alles werkte meteen en is door Breedband en mijzelf goed getest”, aldus David.

“Continuïteit is voor Zijm heel belangrijk.
Met Breedband hebben we meer expertise en zekerheid ingekocht.”

 ‘Het voelt als ontzorging’

“Ik vond het spannend om over te gaan op een ander systeem en het externe beheer uit handen te geven. Je denkt de controle kwijt te zijn, maar nu voelt het als ontzorging. Het is fijn dat ons netwerk 24/7 wordt gemonitord. De engineers zijn heel ervaren, als ze iets constateren schakelen ze meteen. Ik had voorheen, bij wijze van spreken, het hele jaar door storingsdienst. Mogelijke issues met het externe netwerk zijn nu volledig ontzorgd. Breedband staat paraat als er iets met de verbinding is. Dankzij hun monitoringstool krijg ik meer sturingsinformatie. Iedere week ontvang ik een rapportage, waarin ik onder meer zie hoeveel data over ons netwerk gaat en welke applicaties en gebruikers het meeste verbruiken en ik krijg een ‘heads up’ bij eventuele verdachte zaken. Zijn er problemen, dan kan ik die voorkomen of meteen tackelen.

“Onlangs was er een IT-audit bij Zijm;
ze waren onder de indruk van de mogelijkheden en vonden dat we het goed op de rit hebben.”

Snel en stabiel netwerk

“Ons netwerk is sinds de migratie stabieler en sneller. Tot nu toe loopt alles lekker. Sinds de omzetting houd ik meer tijd over, omdat er gewoonweg minder gedoe is. Er is geen gezeur meer over traag internet, geen verstoringen. Ik kan de draaiende systemen beter overzien en data is makkelijker te verplaatsen.” Volgens David heeft Breedband zijn meerwaarde getoond. “Behalve de professionele migratie, vind ik het contact met Breedband snel, direct en bovengemiddeld vriendelijk. Geen keuzemenu’s of lange wachttijden, als je Breedband belt kom je bij een engineer uit. Ik ben blij dat onze organisatie op orde is. Ik kan nu bij Zijm stappen maken voor de toekomst. Met Breedband blijf ik in gesprek om te zien of we ook niet meer zaken bij hen kunnen beleggen.”

Meer weten over autobedrijf Zijm: www.zijm.nl

End of story!

Lees ons volgende klantverhaal

Een geheel nieuw IT-netwerk voor DeBasisFluvius

Liza Zeilstra Marketing Manager
Lees dit klantverhaal