‘Connection no longer available’. Online meetings moeten worden afgebroken, machines staan stil, software is niet meer toegankelijk. Een gruwel voor iedere ondernemer. Toch heeft netwerkbeschikbaarheid bij ondernemers vaak niet de hoogste prioriteit. De urgentie komt meestal pas nadat iets flink fout is gegaan. Dan blijkt dat netwerkuitval niet zomaar ‘vervelend’ is, maar tijd en geld kost. Hoe ga je daarmee om als IT-manager? Wat kan je zelf doen en wat regel je via een leverancier? En hoe overtuig je de directie van de noodzaak van netwerkbeschikbaarheid?

Hoe aanvaardbaar zijn de risico’s?

Als IT-manager ben je je bewust van het belang van een hoge netwerkbeschikbaarheid. Maar het kan lastig zijn om de directie hiervan te overtuigen. Zeker als het netwerk als een zonnetje draait. Maar zolang je niet investeert in netwerkbeschikbaarheid, kan de maximale uptime van het netwerk omlaaggaan. Het risico op uitval wordt groter. Hoe aanvaardbaar zijn deze risico’s? Dat ligt voor een accountantskantoor met 5 medewerkers anders dan voor een fabriek met drie productielijnen. Bovendien is het ene netwerk bedrijfskritischer dan het andere.

Wat kun je doen?

Je netwerk verzekeren van hoge beschikbaarheid bereik je niet zomaar. Een netwerkstoring kan namelijk allerlei oorzaken hebben. Zoals kabelbreuk door graafwerkzaamheden (meestal in de buurt van je bedrijfspand), een stroomstoring, brand- en waterschade, defecte (verouderde) hardware of een configuratiefout. Om deze risico’s te minimaliseren, is het belangrijk de juiste maatregelen te nemen. Zoals:

Segmentatie van netwerken

Hierbij scheiden we de kritische delen en de niet-kritische delen in kleine, beveiligde segmenten. Denk bijvoorbeeld aan aparte omgevingen voor IT en OT binnen productiebedrijven, ziekenhuizen of banken. Maar ook voor kleine en grote zakelijke dienstverleners is het verstandig te kiezen voor segmentatie van netwerken. Dit zorgt ervoor dat deze kritische netwerken beter beschermd zijn tegen een netwerkstoring. Een ander voordeel is dat issues in segmenten makkelijker zijn te traceren. En omdat elk segment is gescheiden, hebben hackers toegang tot maar één segment en dus niet tot het volledige netwerk. Dit beschermt je kritische netwerkomgeving dus beter.

Redundantie

Is jullie organisatie sterk afhankelijk van een bepaald netwerk? Laat dit netwerk dan redundant uitvoeren. Dat kan op allerlei manieren: van een eenvoudige 4G-backup tot een drievoudig redundant MPLS-netwerk met noodstroomvoorziening en voeding vanuit meerdere datacenters. Het kan zo geavanceerd als nodig. 

Tip: laat je je netwerk redundant uitvoeren, kies dan voor een provider die de regisseursrol heeft voor alle verbindingen. Deze provider garandeert dat de verbindingen ook echt volledig redundant zijn.

Monitoring

Voorkomen is beter dan genezen. Met monitoring volg je de performance van alle netwerken binnen het bedrijf. Je weet dan zeker of alles up & running is. Bij een eventueel incident kan je proactief reageren. Met monitoring houd je ook beter zicht en controle op benodigde updates van de hardware en de documentatie.

Wat kan je zelf doen als IT-manager?

In ons whitepaper geven we je een aantal tips, zoals:

  • Zorg voor goede, actuele documentatie van je totale IT-netwerk
  • Voer een single-point-of-failure-analyse uit (mooie teamopdracht!)
  • Segmenteer kritische en niet-kritische onderdelen (niet alles is even belangrijk)
  • Praat met de managers van je bedrijf (welke bedrijfsprocessen/productielijnen zijn cruciaal?)
  • Maak een risicoanalyse (waar zitten de risico’s en hoe groot zijn ze?)
  • Maak een interne SLA (waar moet het netwerk aan voldoen?)
  • Ga om tafel met jouw provider (over een passende oplossing)
  • Blijf praten met de leveranciers (over hún applicaties)
  • Blijf in controle over het totale IT-netwerk (zit jij als IT-manager ook in het MT?)
  • Check regelmatig de werking van de netwerkcomponenten en noodstroomvoorzieningen

Waar kan een netwerkprovider jou mee helpen?

In samenwerking met je provider kom je tot de juiste maatregelen. De provider kan je van dienst zijn met onder meer:

  • Segmentatie van netwerken
  • Redundantie
  • Monitoring
  • Preventief onderhoud

Wij werken samen met partners als Eurofiber aan een hoge netwerkbeschikbaarheid. Signet en Breedband als netwerkonafhankelijke connectiviteitsspecialisten, Eurofiber als een belangrijke netwerkpartner. Klanten die hoge eisen stellen aan de netwerkbeschikbaarheid, vertrouwen op onze zakelijk glasvezel verbindingen en (maatwerk)netwerkoplossingen.

Advies op maat

Lees álles in het whitepaper Netwerkbeschikbaarheid

Wil je meer handvatten om zelf aan de slag te gaan? Of om de directie te overtuigen? Download hieronder het whitepaper Netwerkbeschikbaarheid. Hierin delen specialisten van Signet, Breedband en Eurofiber kun kennis en ervaring. Je hoeft alleen je e-mailadres achter te laten.

Ja, graag het whitepaper