Begin dit jaar kondigden we het al aan: Signet en Breedband bouwen een heel nieuw core-netwerk, genaamd de Connectivity Core; het hart van onze technische operatie. Deze infrastructuur biedt nog meer capaciteit qua bandbreedte én de mogelijkheid van meer geavanceerde redundantie. Ook is het nieuwe netwerk berekend op de aanhoudende toename van DDoS-aanvallen. Begin 2023 starten we met de eerste migraties.

Wat houdt de Connectivity Core in, wat is de meerwaarde en wat het betekent het precies voor jou als klant? In dit artikel geven we antwoord op een aantal belangrijke vragen.

Waarom een nieuw core-netwerk?

Signet en Breedband hebben beiden een core-netwerk met een eigen backbone om connectiviteit door het land te kunnen transporteren. Deze netwerken bieden onze klanten alle functionaliteiten en capaciteit die ze nodig hebben, zoals voor het realiseren van private netwerken tussen vestigingen, het leveren van internetdiensten en het bieden van managed service-oplossingen.

Onze netwerken zijn nog steeds up-to-date en schaalbaar. Toch staan we aan de vooravond van een belangrijke volgende stap: de livegang van een totaal nieuw core-netwerk voor de komende vijf tot zeven jaar, waarvan de architectuur ook daarna schaalbaar blijft. Waarom? Met dit nieuwe netwerk kunnen we blijven innoveren en onze klanten nu en in de toekomst nog beter van dienst zijn.

“Met ons nieuwe core-netwerk zijn we voorbereid op de toenemende DDoS-aanvallen en kunnen we onze klanten met meerdere availability zones een optimale netwerkbeschikbaarheid garanderen.”

door Remco Bressers, Technisch directeur Signet en Breedband

Welke meerwaarde heeft de Connectivity Core?

Voor jou als klant betekent dit dat jouw connectiviteit mogelijk wordt gemaakt door een zeer geavanceerd toekomstbestendig netwerk. Je profiteert van de volgende voordelen:

Processen sneller en efficiënter
We willen onze klanten en partners snel en goed van dienst kunnen zijn. Binnen het nieuwe core-netwerk zijn daarom veel processen geautomatiseerd. Hierdoor kan onze Service Delivery afdeling bij wijze van spreken met een druk op de knop jouw gewenste upgrade doorvoeren. Hierdoor kunnen we sneller en efficiënter werken.

Hogere capaciteit: minimaal 100 gigabit!
Bedrijven worden steeds afhankelijker van hun netwerk- of internetverbinding. Daardoor blijft de behoefte aan een hogere capaciteit toenemen. Dat komt vooral door de transitie naar clouddiensten én omdat vrijwel ieder systeem en applicatie met het internet verbonden is. Het grootschalige gebruik van videostreamingdiensten – met pieken tijdens bijvoorbeeld het WK – heeft ook een grote impact op het dataverkeer. Daar moeten we op voorbereid zijn. We schalen daarom onze capaciteit op van de huidige 10 en 40 gigabit naar minimaal 100 gigabit. Zo zorgen we voor nóg meer overcapaciteit. Die overcapaciteit zorgt ervoor dat we in staat zijn om de werklast op ons netwerk onder alle omstandigheden goed op te vangen, ook omdat DDoS-aanvallen in toenemende mate plaatsvinden.

Optimale redundantie
Met ons nieuwe netwerk gaan we veel verder dan de huidige N+1-redundancy. We bouwen het gedistribueerd op. Hierbij verdelen we de werklast over meerdere netwerkelementen en koppelingen. Als één element uitvalt, dan blijft het netwerk bestand tegen uitval van nóg een element.

Geografisch gescheiden voor maximale uptime
Wat als zich in een deel van Amsterdam nabij het datacenter een black-out voordoet? Ook dan moet ons netwerk beschikbaar blijven. De Connectivity Core bevat daarom meerdere availability-zones. Dit zijn in feite andere locaties (zones) waar alle functionaliteit voor onze klanten door kan blijven draaien. In deze datacentra bouwen we Points-of-Delivery (PoD’s) met dezelfde apparatuur, die dezelfde werklast draagt als het andere datacenter uitvalt. Eurofiber, een van onze infrastructuurpartners, is de eerste operator die in de Connectivity Core gekoppeld is met twee datacenters. Dit geeft de klant maximale zekerheid.

Met de Connectivity Core creëren we een geografische spreiding van onze dienstverlening over tal van locaties naast Amsterdam – het hart van internet in Nederland. Op dit moment is Eindhoven een derde zwaartepunt binnen het nieuwe core-netwerk en Arnhem volgt. Daar blijft het niet bij. Als onderdeeel van team.blue beschikken we over meer dan vijftien locaties in Nederland.

“Straks hebben we als Signet en Breedband één gezamenlijk netwerk dat we zelf ontwikkeld hebben en als beste beheren.”

door Remco Bressers, Technisch directeur Signet en Breedband

Hoe is de Connectivity Core tot stand gekomen?

Signet en Breedband hebben het concept volledig zelf doorgrond en in eigendom genomen, met Nokia als trusted partner en met de ondersteuning vanuit team.blue en andere leveranciers. Binnen team.blue is veel architectuurkennis beschikbaar. Onze netwerkarchitecten en netwerk engineers zetten de aanwezige kennis en expertise optimaal in. Omdat Nokia een Europese leverancier is, blijven we onafhankelijk van zowel Amerikaanse als Chinese partijen, wat de bedrijfszekerheid waarborgt.

Wanneer gaat het nieuwe core-netwerk live?

De uitgebreide fase van het bouwen, installeren in de datacentra en testen van het nieuwe netwerk op zowel capaciteit als redundantie is afgerond. Op dit moment leggen we de laatste hand aan de Connectivity Core en bereiden we ons voor op de laatste fase: de migratie. Hierbij worden alle aansluitingen van onze klanten van het oude naar het nieuwe platform overgezet. Naar verwachting gaat deze fase begin januari 2023 van start.

Wanneer wordt mijn verbinding overgezet?

We kunnen niet alle duizenden verbindingen in één keer overzetten. De migratie vindt dan ook gefaseerd plaats, per netwerkpartner. De aansluitingen via het Eurofiber netwerk worden als eerste omgezet. Zodra de migratie voor jouw aansluiting(en) is gepland, word je daarover geïnformeerd.

Wat merk ik van de migratie?

We plannen de migratie in de avonduren of op een ander moment dat onze klanten geen of zo min mogelijk hinder ondervinden. Je krijgt van tevoren een onderhoudsmelding, zodat je precies weet wanneer de migratie voor jouw verbinding(en) wordt uitgevoerd.

Wat moet ik doen ter voorbereiding op de migratie?

De migratie regelen wij. Daar hoef je verder niets voor te doen.

Wat als ik nog andere vragen heb?

Wil je meer weten over het nieuwe core-netwerk of ben je benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact op via het contactformulier, e-mail naar info@breedband.nl of bel met onze experts op (088) 599 99 99. Het is onze kracht om na te denken over creatieve, flexibele en kwalitatief hoogwaardig oplossingen waarmee jij geholpen bent.