Storing thuis

Controleer eerst of je modem (Zyxel of de Mikrotik hAP ) en router nog werken en stroom krijgen. In veel gevallen is een uitgevallen verbinding te verhelpen door de apparatuur van de stroom te halen en vervolgens weer aan te sluiten.

We hebben twee soorten modems. Je vindt hieronder de stappen voor de Zyxel en vervolgens de stappen voor de Mikrotik hAP.

Zyxel VMG8924

De stappen voor het herstellen naar fabrieksinstellingen voor een Zyxel VMG8924

Stap 1:
Zorg ervoor dat het modem aan staat. Controleer of er lampjes branden aan de voorkant van het modem. Branden deze niet, controleer dan de stroomtoevoer. Dan kan het zijn dat je de lampjes hebt uitgeschakeld. Dit kan met de schuifknop aan de zijkant van het modem. Deze schuifknop moet aan de bovenkant zitten om de lampjes in te schakelen. Werkt het dan nog niet, dan is het modem waarschijnlijk fysiek defect.

Stap 2:
Druk met een paperclip o.i.d. op de reset knop aan de achterkant van het Zyxel modem en houd deze ingedrukt.

Stap 3:
Houd de reset knop 15 seconden in. Het stroom indicatielampje zal rood gaan branden. Je kan dan de uitknop loslaten. Het modem zal herstarten en fabrieksinstellingen terugzetten.

Het modem zal nu herstarten. Dit kan enkele minuten duren. Als het WLAN lampje stopt met knipperen, is de herstart afgerond. Druk nu alle kabels nog even goed aan.

De Mikrotik hAP

De stappen voor het resetten van de Mikrotik hAP.

Zet eerst het modem uit, door de stroom van het modem eraf te halen. Druk vervolgens op de resetknop met bijvoorbeeld een pen of een paperclip en houdt deze ingedrukt. Zet de stroom weer op het modem en blijf hierbij de resetknop ingedrukt houden. Dit knopje blijft ingedrukt, totdat het lampje met ACT begint te knipperen.

Als je na het doorlopen van bovenstaande stappen nog steeds problemen ervaart, kun je op werkdagen tussen 08.00 uur en 18.00 uur onze Engineers bereiken via 088 – 599 99 40 of door een mail te sturen naar support@breedband.nl.

Laatst bijgewerkt op 14 april 2020

Heb je problemen met uitbellen of ben je niet bereikbaar? Haal dan de stroom van het modem en zet deze er na enkele seconden er weer op.

Als je hierna nog steeds problemen ervaart, kun je contact met onze Engineers opnemen op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur via 088 – 599 99 40 of via support@breedband.nl.

Laatst bijgewerkt op 14 april 2020

Bij Breedband kun je rekenen op supersnel internet. We hebben zelfs abonnement met wel 1000 Mbit/s! Via de netwerkkabel kun je de internetsnelheid halen die bij je abonnement hoort. Maar met wifi kan de snelheid minder zijn. Om het meeste uit je wifi-signaal te halen, hebben wij een aantal tips voor je. Je vindt het uitgebreide blog over een optimaal wifi-verbinding hier, waarin Engineer Pim Maters meer vertelt.

Kort opgesomd:

  1. Zorg voor een centrale plek van de router
  2. Geef je wifi-signaal de vrije ruimte
  3. De juiste GHz frequentie gebruiken
Laatst bijgewerkt op 19 mei 2020

Bij Breedband heb je twee verschillende wifi-frequenties op de router: 2.4 GHz en 5 GHz.

De voordelen van de 2.4 GHz frequentie is dat het signaal een groot bereik heeft, goed door de muren heen gaat en door ieder apparaat wordt ondersteund. Helaas is het bij de 2.4 frequentie bekend dat het op deze golf druk is in de lucht. Niet alleen wifi, maar ook allerlei andere signalen surfen op deze golf mee. Daarom is het 2.4 GHz verkeer, in deze ‘draadloze-tijd’, erg druk geworden wat mogelijke botsingen kan veroorzaken met allerlei problemen als gevolg. Bij ons is bekend dat dit bijvoorbeeld in de binnenstad van Arnhem geregeld voorkomt.

Wat nu? Schakel over op 5 GHz frequentie. Deze frequentie is nog minimaal belast en inmiddels ondersteunen bijna alle apparaten deze frequentie! Bovendien biedt 5 GHz frequentie het grote voordeel dat de snelheden van de verbinding naar het apparaat een veel hogere snelheid realiseert. Een klein nadeel is dat 5 GHz wel iets lastiger door muren heen gaat. De plaatsing van het wifi-punt is dus extra belangrijk, soms zijn extra steunpunten nodig.

Ons advies over de frequentie is: probeer altijd voor het 5 GHz wifi-signaal te kiezen. Bij onze router eindigt de naam van het 5 GHz wifi-punt op _5G. Verbind je met dit wifi-punt, dan heb je de 5 GHz frequentie te pakken! Lukt dit niet, dan is de 2.4 Ghz, het wifi-punt zonder de _5G notatie, het alternatief.

Meer wifi-tips? Lees ze in het blog over tips voor een optimale wifi-verbinding of neem contact op met onze Engineers via 088 – 599 99 40 of support@breedband.nl

Laatst bijgewerkt op 27 mei 2019

Dit waren alle veelgestelde vragen over Storing thuis.

Staat je vraag er niet tussen?

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Op de hoogte blijven van Breedband?